saloua-en-france.reismee.nl

Outreach

Sinds de brand in het kamp van Dunkerque en de sluiting van het Children's Center, hebben enkele van de families die we gekend en gesteund hebben, besloten om hun nieuwe leven in Frankrijk of België te starten. Sommige zijn ondergebracht in residentiële CAO-centra, terwijl anderen hun eigen flats hebben ontvangen in verschillende gebieden van Frankrijk en België.

Ons outreachteam (kindertrauma specialist, projectcoördinatoren en ik (sociaal werker)) heeft de afgelopen weken deze gezinnen in hun nieuwe woningen bezocht. We hebben bij deze potentieel moeilijke overgang ondersteuning en vriendschap geboden.

Het was geweldig om te zien hoeveel ze al geregeld hebben in hun nieuwe leven en om het positieve verschil wat betreft de leefomstandigheden te zien in vergelijking met het kamp; Goede slaapkamers voor de volwassenen en kinderen, een keuken, leefruimte en speeltoestellen voor de kinderen om plezier te hebben. Een vader vertelde ons dat de omstandigheden waarin ze nu leven beduidend beter is dan het leven op het kamp.

De kinderen en hun ouders die we bezochten waren allemaal blij om ons te zien. We brachten veel leuke dingen voor de kinderen om hun overgang naar hun nieuwe leven te ondersteunen: boeken om Frans te leren, pennen, speelgoed, tassen voor school en zelfs een voetbal voor een grote fan van Barcelona te leren kennen.

De kinderen maakten gebruik van de gelegenheid om ons hun nieuwe woningen te laten zien en buiten te spelen met ons.

De meeste kinderen waren al begonnen met school of beginnen binnenkort. Een directrice van een lagere school in de stad waarin één van de gezinnen woont, haalt de kinderen elke dag op om ze naar haar school te brengen en brengt hun na de schooldag terug naar huis - ongelooflijk om deze inzet te zien van verschillende mensen in hun omgeving.

Het was geweldig om te zien dat de gezinnen goed verzorgd worden en dat er een goed ondersteunend netwerk van lokale organisaties en vrijwilligers beschikbaar is. De gezinnen waren tevreden met hun nieuwe huizen - ze zijn rustig en veilig, maar ze missen de gemeenschap van het kamp.

Ik zal nog enkele weken in Dunkerque verblijven en zal met de families verder blijven ondersteunen door samen te werken met andere gezinnen en organisaties in hun gemeenschap om sociale isolatie te voorkomen. Sociale isolatie is namelijk een gemeenschappelijk probleem onder vluchtelingen en asielzoekers.

We weten dat het Children's centre door alle kinderen erg gemist wordt. Het was heerlijk om hun favoriete liedjes zoals Twinkle Twinkle Little Star en Five Little Ducks te horen zingen. We zijn blij dat dit de herinneringen zijn die bij hen gebleven zijn.

Ook was het fijn om te zien hoe snel de kinderen al nieuwe vrienden gemaakt hebben. Tijdens één van onze bezoeken introduceerde een jong meisje ons aan haar buurmeisje M. Het buurmeisje was verheugd ons te vertellen dat ze ook van Frozen hield en was verheugd om ook samen met ons te mogen spelen.

Het was een hartverwarmende ervaring om het positieve contrast tussen het kamp en hun nieuwe huis te zien.

Ondanks enkele gezinnen hebben gekozen om asiel aan te vragen in Frankrijk of België, is het probleem in geen geval over. Veel gezinnen hebben er ook voor gekozen om geen asiel te vragen in Frankrijk. Deze gezinnen zitten nog steeds vast in deze limbo, niet leven maar enkel bestaan, veel lijden sterk aan trauma's die ze hebben geleden. Helaas is de situatie complex en is het momenteel niet mogelijk voor ons om onze dienstverlening die het Children's centre vroeger gaf te leveren. In de komende weken zullen we onze activiteiten in Dunkerque moeten afronden. Ik zal in Dunkerque blijven en nauw samenwerken met Refugee Youth Service en the Dunkirk Legal Support Team om de vele vluchtelingen die in het vluchtelingenkamp hebben geleefd zo goed mogelijk te ondersteunen.

Ondanks het Children's Centre in Dunkerque gesloten is, zijn de projectcoördinatoren nu bezig met plannen om in de nabije toekomst officieel andere Children's Centres te openen in een ander vluchtelingenkampen.

Met andere woorden, dit betekent niet het einde voor de organisatie Refugee Children's Centre.

Bedankt?

linda delva

Beste Saloua,

Sorry, dat ik nog niet eerder heb kunnen reageren op je " Outreach" verhaal!
Interessant dat je zo uitgebreid verteld hoe het nu verder gaat ... na de brand!
Gelukkig hebben jullie toch voor heel wat gezinnen en kinderen een oplossing kunnen vinden met betere levensomstandigheden!!
ik ben er van overtuigd dat jullie/jij voor heel wat kinderen het verschil hebben kunnen maken!
Dat veel kinderen jou nooit zullen vergeten!
Dat jij op hun weg een positieve boodschap hebt kunnen brengen samen met het hele team van het Children Centre!!
Knap!!
Nog veel goeie moed en tot binnekort
Veel groetjes
linda