saloua-en-france.reismee.nl

Een weekje na de brand in het vluchtelingenkamp...

Hallo allemaal!

Wat een week....

Er is veel gebeurd sinds de nacht van de brand. Op maandagavond werden gezinnen uit het kamp verwijderd en in de plaatselijke turnzalen geplaatst in Dunkerque. Sindsdien hebben vele geweldige organisaties onvermoeibaar gewerkt om ervoor te zorgen dat iedereen voorzien werd over voedsel, water, dekens,...

Mijn collega's en ik hebben de gezinnen in de gymzaal gesteund, waar ze de afgelopen nachten hebben doorgebracht. We hebben de kinderen bezig gehouden (spelletjes gespeeld, psychologische ondersteuning geboden....) en ervoor gezorgd dat de behoeften van elke familie vervuld werden. Het is een zeer moeilijke tijd geweest voor de families. Ze moesten namelijk afwachten wat er nu met hen ging gebeuren. De kinderen waren duidelijk bezorgd en verontrust. Het is namelijk niet de eerste keer dat ze alles in één keer verliezen... Je kunt nooit gewend raken aan verlies maar de meeste kinderen leken raar genoeg opmerkelijk kalm.

Ik (de outreach-manager van het Children's centre) heb samengewerkt met lokale autoriteiten en andere organisaties om te proberen geschikte accommodatie voor twee families te vinden die ieder één zeer gehandicapt kind hebben. Ook hebben de projectcoördinatoren en ik elke familie bezocht in de verschillende turnzalen om te proberen te garanderen dat over zoveel mogelijk informatie beschikte. De rest van het team heeft een fantastische job gedaan om iedereen bezig te houden met activiteiten, kunst en ambachten en spelletjes.

De meeste gezinnen zijn alles kwijtgeraakt in de brand, dus hebben we een deel van het geld dat gedoneerd werd aan het Children's centre uitgegeven aan essentiële producten voor de kinderen. Ondanks er veel werd gedistribueerd waren er veel zaken die ontbraken. Wij hebben met dit geld deze gaten proberen op te vullen. Veel kinderen droegen nog steeds dezelfde kleren die ze in de nacht van de brand droegen. Daarom deelden we pyjama's, sokken en ondergoed aan 20 gezinnen. Ook hebben we oordopjes uitgedeeld om het draaglijker te maken om te slapen in de drukke turnzalen.

De afgelopen dagen hebben verschillende bussen een aantal gezinnen naar CAO-centra of huizen in Frankrijk gebracht, waar zij kunnen verblijven terwijl zij in Frankrijk asiel aanvragen. De reis van de bus zou meer dan 15 uren duren, dus we hebben we snel heel wat zakken gemaakt die gevuld werden met zintuiglijke speeltjes, snoepjes, kleurpotloden, stiften, boekjes en andere speeltjes om de kinderen bezig te houden tijdens de busrit. We hielpen ook verschillende organisaties om de gezinnen over voldoende voedsel en water te voorzien voor hun lange reis.

Afscheid nemen van de gezinnen waar we zeer goede banden mee gecreëerd hebben was een emotionele ervaring. Het is hartverscheurend geweest om de hoop en dromen van de families waarbij ze graag herenigd wilden worden met hun familie in het Verenigd Koninkrijk in diggelen te zien vallen. Maar we zijn ervan overtuigd dat de gezinnen in hun nieuwe accommodaties zullen bloeien. Het is een traumatische week geweest voor iedereen die bij het vluchtelingenkamp betrokken was, maar er waren ook mooie, fijne momenten. Het was ontroerend om zoveel families vol lof te horen spreken over het Children's centre en hoeveel het voor hen en hun kinderen betekend heeft.

We zullen de kinderen bij hun volgende overgang blijven steunen, voor zover we kunnen. In de komende weken zullen we ons programma voortzetten en zullen we zoveel mogelijk van de gezinnen bezoeken, met de nodige lach, de lol en de vrijheid van het Children's centre die we met ons meenemen...

Moest er iemand nog iets willen doneren aan het Children's centre dan kan dit, via onderstaande link:

Vele groeten uit Frankrijk,

Saloua

Linda Delva

Beste Saloua,

Dank voor je uitgebreid verslag !!!
Amai, niet min wat er allemaal op je af is gekomen!
Wel goed dat de hulpacties door professionele organisaties worden aangepakt zoals oa " Children's centre" zal ook wel nodig zijn gezien de ernst van de situatie!
Hopelijk kunnen jullie samen toch een oplossing vinden voor de meest kwetsbare gezinnen met kinderen ?! Goed dat jullie zoveel aandacht schenken aan de kinderen.
Dit zal hen zeker helpen om wat positiever om te gaan met deze traumatische en onzekere situatie.
Saloua, dit zal voor jou wel een enorme confronterende ervaring zijn ?!
Een zware stage maar ook een zeer leerrijke!
Ongelofelijk knap van jou dat je verder blijft doen!
Ik wens je veel moed en doorzetting!
Veel steunende groeten
linda